Przetrenowanie mięśni – przyczyny i objawy

Przetrenowanie jest to specyficzny stan organizmu, który polega na wyczerpaniu możliwości regeneracyjnych i kompensacyjnych, powodując zahamowanie efektów treningowych lub nawet ich regres. Często dotyczy nie tylko układu mięśniowego, ale i układu nerwowego, który może być przeciążony.

przetrenwanie-wewnatrz

Jak rozpoznać okres przetrenowania?

Najczęstszymi objawami przetrenowania są:

– Uczucie senności, pomimo, że sypiamy odpowiednią ilość czasu na dobę. Chodzimy wyczerpani, znużeni, mamy zaburzenia koncentracji, a w pracy jesteśmy mało wydajni. Są to sygnały, które mogą świadczyć o tym, że potrzeba nam nieco więcej odpoczynku.
– Brak apetytu. Pomimo, że widzimy nasze ulubione danie, smakuje nam jakoś inaczej i nie mamy na nie ochoty. Wpychamy w siebie dzienny bilans kaloryczny, ledwo mieszcząc posiłki.
– Zahamowanie siły na treningu. Brak progresji treningowej, może być szybką oznaką diagnozującą przetrenowanie lub wyczerpanie potencjału danego schematu treningowego, rozwiązaniem może być zmiana planu lub tydzień-dwa lżejszych treningów.
– Wydłużony okres bólów mięśniowych. „Zakwasy” które ciągną się dniami i znikają dopiero gdy przychodzi czas przetrenowania tej samej partii mięśniowej, którą skończyliśmy tydzień temu, mogą być sygnałem, że organizm nie radzi sobie z objętością treningową.
– Problemy ze snem. Czujemy się senni, kładziemy się do łóżka, ale nie możemy zasnąć. Znacie to uczucie?
– Podniesione tętno
– Problemy z kortyzolem i hormonami

Przyczyny przetrenowania

– Zbyt duża objętość treningowa. Niedostosowanie ilości serii i ćwiczeń do możliwości naszego organizmu, będzie powodowało stopniowe przeciążenie układu mięśniowego.
– Zbyt częste treningi. Za mało czasu na odpoczynek będzie hamowało zjawisko superkompensacji, a to powodować będzie brak gotowości do kolejnych aktywności fizycznych i będzie objawiało się zahamowanym progresem.
– Za mało energii w diecie. Źle oszacowany bilans kaloryczny, niedostosowanie podaży energetycznej pod nasze wysiłki dobowe, będzie skutkowało stopniowym ograniczeniem potencjału organizmu. Ważny jest też prawidłowy stosunek makroskładników w naszych posiłkach jak i zestawieniu dobowym.
– Stres skutecznie ogranicza regenerację organizmu i blokuje funkcje adaptacyjne układu nerwowego. Nadmierne wydzielanie kortyzolu będzie sprzyjało katabolizmowi mięśniowemu i wydłużeniu czasy odbudowy mięśni.
– Używki. Palenie tytoniu, nadmiar alkoholu, są to czynniki wpływające nie tylko na nasze zdrowie w sposób negatywny, ale i odbijają się na możliwościach regeneracji, co skutkuje szybszym przetrenowaniem. Dodatkowo mogą one powodować pewne niedobory witaminowo-mineralne.

Wbrew temu co sądzą niektórzy fit-celebryci, przetrenowanie istnieje i jest to okres w którym powinniśmy szczególnie zadbać o wypoczynek i odpowiednie odżywianie. Bagatelizowanie objawów przetrenowania, może skutkować w przyszłości kontuzją lub infekcją, która może skończyć się stanem zapalnym lub chorobą.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *