Co dzieje się ze śmieciowym jedzeniem, które zjadamy?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że śmieciowe jedzenie jest niezdrowe i nie wnosi nic dobrego do naszego organizmu. Kiedy jedni z nas szybko zauważają przyrost wagi, inni przechwalają się, że mogą jeść ile chcą i nigdy nie tyją.

Czyżby te osoby, które nie przybierają od śmieciowego jedzenia, były szczęśliwcami, którzy mogą jeść co chcą i ile chcą, bez żadnych konsekwencji? 

Nie. To właśnie te szczupłe osoby są najbardziej narażone na występowanie zbyt dużej ilości tłuszczu trzewnego. Osoby te określa się mianem TOFI (thin outside, fat inside). Mają one często normalną wagę, ale nadmiar tłuszczu trzewnego.

Na pewno znasz osoby z tzw. „brzuszkiem piwnym”. Piwo nie zawiera tłuszczu, ale jest pełne cukru i rafinowanych węglowodanów – kluczowych czynników powodujących nadmiar tłuszczu trzewnego.

Co to jest tłuszcz trzewny?

Tłuszcz trzewny znajduje się wewnątrz jamy brzusznej. Obrasta on narządy wewnętrzne oraz wpływa na funkcjonowanie hormonów, a jego nadmiar może mieć potencjalnie niebezpieczne konsekwencje zdrowotne.

Według Harvard Health nawet 10% całkowitej tkanki tłuszczowej człowieka to tłuszcz trzewny. Aby dokładnie określić ilość tłuszczu trzewnego, trzeba poddać się tomografii komputerowej lub rezonansowi magnetycznemu, a wykonywanie tych skanów jest kosztowne i czasochłonne. Mimo tego, że trudno jest określić ilość tłuszczu trzewnego, wnioskując po naszej diecie oraz po wystającym brzuchu możemy zgadnąć, że mamy go za dużo.

Ryzyko i niebezpieczeństwa związane z występowaniem tłuszczu trzewnego obejmują:

  • zawały serca
  • choroby serca
  • cukrzycę typu 2
  • podwyższone ciśnienie krwi
  • udar mózgu
  • raka piersi i jelita grubego
  • chorobę Alzheimera.

Jak pozbyć się tłuszczu trzewnego?

Niebezpieczeństwa związane z gromadzeniem nadmiaru tłuszczu trzewnego mogą być poważne, dlatego konieczne jest jak najszybsze wprowadzenie zmian w diecie i stylu życia.

Ćwicz!

Aktywność fizyczna to doskonały sposób na zmniejszenie poziomu trzewnej tkanki tłuszczowej. Zarówno ćwiczenia cardio, jak i trening siłowy przyczyniają się do utrzymania ciała w zdrowiu oraz do redukcji tkanki. Niezależnie czy to bieganie, jazda rowerem, pływanie czy trening siłowy, każda forma wysiłku fizycznego jest dobra do redukcji tkanki tłuszczowej i przyczynia się do zachowania zdrowia naszego organizmu.

Zwalcz  stres

Stres może również odgrywać rolę w magazynowaniu nadmiaru tłuszczu trzewnego. Dzieje się tak, ponieważ będąc zestresowanym, nasz organizm uwalnia kortyzol – hormon stresu, który przyczynia się do powstawania  tłuszczu trzewnego. Niektórzy lekarze zalecają osobom z wysokim poziomem tłuszczu trzewnego stosowanie technik relaksacyjnych, takich jak medytacja czy praca z oddechem, które mogą być korzystne w utracie trzewnej tkanki tłuszczowej.

Odżywiaj się zdrowo

Zdrowa dieta o niskiej zawartości cukru i tłustych potraw pomoże schudnąć i usunąć nadmiar tłuszczu trzewnego. Zdrowa dieta powinna obejmować: chude białko, owoce i warzywa oraz produkty pełnoziarniste.

Podsumowując  

Tłuszcz trzewny to niebezpieczny tłuszcz gromadzący się w jamie brzusznej, którego nie widać na zewnątrz. Powstaje  on głównie przez śmieciowe jedzenie i może przyczyniać się do powstawania wielu chorób. Zwykle można uniknąć wysokiego poziomu tłuszczu trzewnego, prowadząc zdrowy i aktywny tryb życia.

Referencje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320929#how-is-visceral-fat-rated

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *